FAQ’s voor Verkopers
Producten aanmaken / Aanpassen
5 Product in je Winkel plaatsen (Algemeen)
Product in je Winkel plaatsen
Je Product is helemaal klaar wat betreft teksten en afbeeldingen bij de omschrijvingen. Nu is het tijd voor de laatste stappen. Om je product daadwerkelijk in de Winkel te plaatsten moet je de volgende stappen doorlopen.Taal instelling

Productcategorieën
Een productcategorie bepaald waar en in welke Catalogus op het platform jouw product zichtbaar wordt. Deze is dus erg belangrijk en dient zorgvuldig uitgekozen te worden.

De juiste categorie selecteren

Primaire Categorie
Het is mogelijk meerdere categorieën te selecteren. Wanneer je dit doet moet je 1 als Primaire Categorie aanwijzen. Dit is de Categorie welke voor het product het belangrijkste is om in getoond te worden.

Productafbeelding
Hier stel je de afbeelding in waarmee je product overal op het platform getoond wordt.

Productgalerij
Optioneel kan je een galerij maken van afbeeldingen over je product.

Product Publiceren
Je product is nu helemaal af en klaar om getoond te worden in jouw Winkel en bij de juiste categorieën op het platform.
Voorbeeld bekijken
Voordat je verder gaat klik op Concept opslaan en daarna op de Knop Voorbeeld. Jouw Product wordt nu geopend in een nieuw tabblad zoals de klanten het ook gaan zien. Pas je product aan als er iets niet klopt of niet naar wens is.- Lees alles zorgvuldig door op taal- en spel fouten.
- Controleer of er omschrijvingen staan bij de afbeeldingen en of die juist zijn.
- Check de Breadcrumb, en kijk of de categorie de juiste is.
- Klopt je prijs?
- etc.
Indienen ter beoordeling
Als alles klopt klik je op de knop Indienen ter beoordeling. Het platform stuurt nu een mail naar ons om aan te geven dat er een nieuw product klaar staat. Wij controleren je product of het voldoet aan de voorwaarden en passen mogelijk enkele kleine dingen aan. Wanneer alles klopt zorgen wij ervoor dat je product op de juiste manier opgevoerd wordt op het platform en publiceren wij het in Google. Vanaf dit moment kan je product gekocht worden.

4 Korte productomschrijving (Algemeen)
De Korte productomschrijving
De korte productomschrijving is de omschrijving welke bovenaan je product wordt weergegeven. Geef hier in een korte samenvatting de belangrijkste elementen van jouw product weer.
Start de omschrijving met een H2 koptekst, deze koptekst moet dezelfde naam hebben als je product. Zo is het voor de klant direct duidelijk om welk product het gaat.
3 Productgegevens instellen (Simpel Product)
Productgegevens instellen (Simpel Product)
15 mei 2021 bijgewerkt
Het platform ondersteund meerdere soorten producten. Op dit moment is het mogelijk een zogenaamd simpel of variabel product toe te voegen. In deze FAQ wordt beschreven hoe je een simpel product kunt toevoegen. Voor de variabele producten komt er een aparte FAQ.
Het vinkje Virtueel
Het vinkje Virtueel wordt automatisch door het platform geplaatst op het moment dat een nieuw product aangemaakt wordt. Dit vinkje zorgt ervoor dat een klant bij het afrekenen geen verzendadres hoeft in te voeren.
Wanneer je producten aanbied die naar de klant verzonden moeten worden (Fysieke producten) dan moet je dit vinkje uitzetten. Bij het afrekenen moet de klant dan een afleveradres opgeven.
De Tab Algemeen
Standaard staat de focus op de Tab Algemeen.
Reguliere Prijs
Voer bij Reguliere prijs de prijs in waarvoor je het product gaat verkopen. Let op dit moet de totaalprijs zijn, inclusief alle belastingen en heffingen voor de klant.
Maak je ook gebruik van een Boekingskalender dan is dit de vanaf prijs voor je dienst.
Standaard wordt de minimale prijs door het platform ingesteld op € 12,50. Maar je mag er elke prijs opgeven waarvoor jij wilt verkopen. Denk wel om de minimale commissie afdracht van € 2,50.
Actie Prijs
Dit is de prijs tijdens een korting actie. Vergeet niet de actie periode in te stellen. Wanneer je geen periode instelt blijft de actie prijs oneindig staan. Dit is niet de bedoeling! Normaal is een actie prijs maximaal 1 maand geldig.
De actie prijs is ook duidelijk als actie te zien voor de klant bij het uiteindelijke product.
BTW Status en Belastingklasse
Wij dragen geen BTW af over jouw deel van de verkopen. Daar ben jezelf voor verantwoordelijk als je BTW plichtig bent. Je stuurt zelf ook een factuur aan je klant indien dat nodig is.
Daarom wordt de BTW status op: Geen gezet, en de Belastingklasse op Nultarief.
Dit gebeurd normaal automatisch bij het aanmaken van een nieuw product.
Controleer dit altijd, wanneer dit niet goed staat krijg je minder commissie uitbetaald omdat dan eerst de BTW verrekend wordt en over het rest bedrag jouw Comissie.
De Tab Voorraad
Wanneer je producten verkoopt waarvan je maar een beperkte voorraad hebt dan kan je hier instellen hoe het platform deze voorraad moet beheren.
Artikelnummer
Wanneer je producten verkoopt die een SKU, ISBN of dergelijk nummer hebben dan moet je dat nummer hier invoeren. Hiermee wordt je product eerder gevonden wanneer mensen gericht op dit nummer zoeken.
Wanneer je alleen eigen unieke producten verkoopt zoals een excursie of zelfgemaakte vogelhuisjes etc. dan hoef je hier niets in te voeren.
Voorraad beheren?
Wanneer je een beperkt aantal producten beschikbaar hebt dan moet je hier een vinkje zetten. Dit kan je ook gebruiken om het aantal deelnemers aan een excursie te beperken. Maak je gebruik van een Boekingskalender dan moet je hier niets doen, dit moet je in de Kalender instellen.
Heb je het vinkje gezet dan krijg je bovenstaand scherm.
Voorraadhoeveelheid
Geef hier de actuele voorraad op van je product. Wanneer het product is uitverkocht dan zal deze automatisch uit de catalogus verdwijnen voor de klanten. Uiteraard blijft het product gewoon bestaan in je dashboard.
Lage voorraad drempelwaarde
Hier kun je instellen dat bij welke hoeveelheid je een mail krijgt over de actuele voorraad. Handig als je producten moet bijbestellen.
Individueel verkocht
De betekenis staat erbij.
De TAB Eigenschappen
Voor de klanten is het handig wanneer ze een product kunnen selecteren op eigenschap. Zo kunnen ze snel en eenvoudig filteren welke producten aan hun eisen voldoen. Wanneer je geen eigenschappen aan je product meegeeft krijgt een klant deze dus ook niet te zien wanneer hij of zij gaat filteren op eigenschap!
Klik op de TAB Eigenschappen
Selecteer in de Pull down de eigenschap die je wil toevoegen
Klik op Toevoegen
Klik in het veld Waarde(n), selecteer de gewenste eigenschap(pen)
Verwijder het vinkje Toon op Productpagina, en Klik op Eigenschap opslaan.
Herhaal bovenstaande stappen voor alle relevante eigenschappen.
Je kan door op uitklappen te klikken waarden aan een eigenschap toevoegen of verwijderen.
Zie onderstaande voorbeeld van een Privé-excursie van Andrea met alle eigenschappen en waarden.
Ontbreekt er een eigenschap of waarde? Geef dit dan even door via de servicedesk tool.
Pinpoint Booking System Tab
Hier kan je jouw eigen Boekingskalender(s) koppelen aan je product indien je die hebt laten instellen.
Calendar
Standaard instelling is No Calendar, selecteer in de Pulldown de kalender die aan het product gekoppeld moet worden.
Language
Standaard instelling Dutch, voor vertaalde producten kan je hier de juiste taal koppelen. Het platform vertaald dan automatisch de kalender.
Custom Tabs
Hier heb je de mogelijkheid een extra Tab toe te voegen in je product. Ook kan je hier een extra Tab selecteren die centraal beschikbaar is voor iedereen. Zoals bijvoorbeeld specifieke Help Tab(s).
Voor meer informatie over het toevoegen van een Custom Tab, lees de FAQ over Custom Tabs.
2 Product beschrijving maken (Algemeen)
Product beschrijving maken Algemeen
Wat is de product beschrijving?
Dit is de lange beschrijving van het product dat je gaat aanbieden. Dit is het tekst invoer blok direct onder de naam van je nieuwe product.
Deze beschrijving komt in je product onder het Tabblad Beschrijving. Anders dan je misschien zou denken is dit dus niet het bovenste deel tekst in je product maar juist het laatste gedeelte.
Opbouw van de tekst
De kop Beschrijving wordt er door het platform automatisch boven geplaatst.
Start je beschrijving met de naam van het product zonder datum. Zo is het duidelijk voor de klanten waar het over gaat als ze naar beneden scrollen.
- Verdeel de tekst netjes in paragrafen van maximaal 150 woorden.
- Plaats er een passende kop boven.
- Begin met een H2 kop.
- En gebruik daaronder verder H3.
- Laat de naam van je product terug komen in de H2 kop voor de herkenbaarheid.
- Laat de naam van je product terugkomen in een H3 kop tussen door, maar overdrijf niet.
- Gebruik in elke paragraaf de naam van je product.
- Minimale tekst lengte 300 woorden.
- Optimale lengte ca. 600 woorden.
- Kopieer geen teksten, ook niet van jezelf. De tekst moet uniek zijn!
Hoe lang is mijn tekst?
Voorbeelden
1 Een Product maken (Algemeen)
Een Product maken
Voor je iets kan verkopen in je winkel moet je deze maken. Dit noemen wij een product, een product kan van alles zijn. Van iets fysieks dat je gaat verkopen tot diensten en overnachtingen die je gaat aanbieden.
Een nieuw product toevoegen
Ga in het menu naar [Mijn Winkelbeheer / Product Toevoegen]. Je komt nu in het Admin scherm van je winkel.
Klik op Nieuw toevoegen in de linker menu balk onder Producten.
Er wordt nu een nieuw product geopend in je scherm zoals hieronder.
Type in het vak Productnaam de naam van het product zoals je dat op de site wil tonen.
- Maak de naam niet te lang.
- Laat de naam duidelijk zijn over wat het product inhoudt.
Goede namen zijn:
- Vogelexcursie IJsduikermeer
- Groeps Vogelexcursie IJsduikermeer 1 april 2021
Slechte namen zijn:
- Een Vogelexcursie naar het IJsduikermeer
- Een Groeps Vogelexcursie naar het IJsduikermeer op 1 april 2021
Tevreden over de naam? Klik dan onder Publiceren op de knop Concept opslaan.
Uitleg over hoe je verder moet en de andere velden kan je in de ander FAQ’s vinden onder Producten.
Afbeeldingen, Media en Teksten
Teksten schrijven / bewerken algemeen
Teksten schrijven / bewerken algemeen
Teksten voor je winkel of de producten kun je schrijven in de Tekst editor. Dit is niet moeilijker dan het schrijven van een e-mail, of een brief in Word.
Visuele instelling
Om je teksten op te maken zijn er een aantal mogelijkheden opgenomen in de menubalk boven in de editor. Hieronder staat de editor in Visuele weergave, zo zie je direct globaal hoe de tekst in je winkel of product er uit komt te zien. Gebruik Koptekst 1 niet in je teksten, dit is de Heading die al door het platform geplaatst wordt, ook al is dit soms niet te zien.
Hieronder staat een voorbeeld van de editor in visuele weergave met een afbeelding en tekst.
Tekst weergave instelling
Het is ook mogelijk de editor in Tekst weergave te zetten, dan zie je platte HTML (opmaak taal voor webpagina’s) van je tekst. Dit kan handig zijn om snel een foutje te wijzigen in de opmaak.
En hieronder een voorbeeld van dezelfde afbeelding en tekst als hierboven maar dan in tekst modus.
Afbeeldingen en Media uploaden en bewerken Algemeen
Afbeeldingen en Media uploaden en bewerken
Afbeeldingen en andere media kan je gelijk uploaden en plaatsen op de plek waar je ze wil gebruiken of invoegen tussen je tekst.
Media uploaden
Ga in het scherm op de plaats staan waar je een afbeelding of media bestand wil invoegen.
Klik op de knop Media Toevoegen.
Er wordt een nieuw scherm geopend.
Klik op het Tabblad Bestanden uploaden.
Sleep het bestand dat je wil uploaden vanuit je Verkenner naar het Witte vlak. Of klik op de Knop Bestanden selecteren en selecteer op je computer het bestand dat je wil plaatsen. Het bestand wordt nu vanaf je computer naar de server van Birds4You.nl gekopieerd. Afhankelijk van de grootte en snelheid van je Internet verbinding kan dit even duren.
Wanneer het bestand op de server staat zie je iets dergelijks als links onder.
Vul alle lege velden onder bijlage details in. Dit is erg belangrijk! Vergeet ook niet de Alt-tekst in te vullen. Deze wordt gebruikt om een beschrijving van de afbeelding te laten zien als je er met de muis overheen gaat. Ook is dit van belang voor slechtzienden, een spraakcomputer herkent dit en zal dit voorlezen.
Is alles goed? Klik dan op de onderste knop. Invoegen in bericht. De afbeelding wordt nu in je tekst geplaatst.
Afbeelding Aanpassen
Klik op de afbeelding die je gaat aanpassen. Er verschijnt nu een menu bij de afbeelding.
Alleen de positie wijzigen (Uitlijnen)
Wanneer je alleen de positie van de afbeelding moet wijzigen, kan je daarvoor de vier linker iconen gebruiken.
- De eerste optie plaatst de afbeelding links en zet de tekst er rechts naast.
- De tweede centreert de afbeelding.
- De derde optie plaatst de afbeelding links en de tekst rechts.
- De vierde optie plaatst de tekst onder de afbeelding.
Kies de afbeelding positie van je keuze, je ziet de afbeelding gelijk naar de gekozen positie springen.
Klik ergens buiten de afbeelding in je scherm als je klaar bent. Je afbeelding staat nu op de nieuwe positie.
Meer wijzigingen aanbrengen
Klik op het potlood symbool.
Het Afbeelding Details scherm wordt nu geopend.
- Je kan hier de Alt-tekst (Alternatieve Tekst) aanpassen of toevoegen.
- Het onderschrift wijzigen of toevoegen
- De afbeelding uitlijnen (zie ook bovenstaande)
- De afmetingen van de afbeelding aanpassen zoals ze getoond worden in je teksten.
Klik op bijwerken als je klaar bent. Het scherm sluit en je afbeelding is zichtbaar met de nieuwe instellingen.
Zie onderstaande voorbeeld.
Formaten van Afbeeldingen en Foto’s voor je winkel
Formaten van Afbeeldingen en Foto’s voor je winkel
Laatst bijgewerkt op: 16 mei 2021
Algemene regels voor alle afbeeldingen:
- Geen logo’s in de afbeeldingen.
- Geen teksten of watermerken in de afbeeldingen.
- Bestand type: jpg of JPEG
- Geef je afbeelding een unieke beschrijvende naam.
- Gebruik geen speciale tekens in de naam van de afbeelding.
- Maak afbeeldingen niet te groot.
- Jij hebt Auteursrechten op de afbeelding of toestemming om ze te gebruiken.
De Banner afbeelding voor je winkel
De banner is de blikvanger van je winkel, kies met zorg een mooie afbeelding.
- Formaat van een banner afbeelding: ca. 1000 x 300 px.
- Grote van het bestand: ca. 50 tot 100 kB.
- Bestand type: jpg of JPEG
Onderstaand 2 voorbeelden van een banner afbeelding, een goede en een foute.
Een goede naam voor deze banner zal zijn: Jochem-de-Haas-Vogelexcursies.jpg
GOED
FOUT
Afbeeldingen voor je producten
Een bezoeker van je winkel wil een goede indruk kunnen krijgen van het product dat jij verkoopt. Mooie bij het product passende afbeeldingen zijn dus van groot belang. Je kunt meerdere afbeeldingen bij je product plaatsen. Hieronder staat uitleg over de verschillende afbeeldingen.
Productafbeelding
Dit is de afbeelding die bovenaan je product te zien is en ook in de catalogus van producten op de site. Voor deze afbeelding gelden speciale regels wat betreft afmetingen. Alleen bij foto’s, tekeningen, schilderijen etc. kan hier van afgeweken worden.
- Formaat van de afbeelding: 1024 x 512 px. (verhouding: 2×1)
- Grote van het bestand: ca. 25 tot 100 kB.
- Bestands type: jpg of jpeg
De reden voor deze verhouding is dat er een consistente opmaak te zien is wanneer meerdere producten naast elkaar gepresenteerd worden.
Wanneer je geen product afbeelding plaatst dan krijg je automatisch een algemene productafbeelding door het platform geplaatst.
Productgalerij
Dit zijn de afbeeldingen die direct onder de productafbeelding te zien zijn en waar je doorheen kunt scrollen en op kunt klikken voor een vergroting.
- Formaat van de afbeelding: vrije afmetingen, maar maak ze niet groter dan 1024 px breed.
- Grote van het bestand: ca. 25 tot 100 kB.
- Bestand type: jpg of JPEG
Afbeeldingen in je beschrijvingen
Dit zijn de afbeeldingen die je tussen en bij je teksten plaatst.
- Formaat van de afbeelding: vrije afmetingen, maar maak ze niet groter dan 800 px breed.
- Grote van het bestand: ca. 25 tot 100 kB.
- Bestand type: jpg of JPEG